Nieuws

September bijeenkomst

UTRECHT NOORD-HOLLAND

SEPTEMBER-BIJEENKOMST

Het vakantie seizoen was op 1 september blijkbaar voorbij of moest nog beginnen, want wij waren nagenoeg op volle sterkte; inclusief alle dames. Over de borrel en het diner niets dan lof, maar dat zijn we gewend.

Zo ergens tussen het voor- en de hoofdgerecht houdt een van de leden een kort verhaal. Onderwerp is vrij en geheel ter keuze van de inleider. Het voorstel kan op veel belangstelling rekenen, omdat we vaak met een heel andere kant van onze leden kennis maken.

Deze keer was Rob Maltha gevraagd om ons over zijn ervaringen te vertellen. Zijn diensttijd als MTO bij Rijders onder Willem Loos had in totaal maar 18 maanden geduurd. Wel een mooie ervaring, maar niet om een boeiend verhaal over te houden.

Rob koos er daarom voor over zijn tijd bij de HSL (Hogesnelheidslijn) te vertellen, een inmiddels een beladen onderwerp.

Na van allerlei projecten in de voorgaande 30 jaar projectleider te zijn geweest, kwam hij in 1998 bij het Projectteam van de HSL. Het project was in een aantal stukken opgedeeld en hij gaf aan graag de nieuwe HSL brug over het Hollandsch Diep onder zijn hoede te willen nemen.

Die belangstelling voor de brug kwam, doordat hij in de jaren daarvoor betrokken was geweest bij diverse projecten op het Industrie terrein Moerdijk. Jaren lang reed hij ’s morgens vroeg over de brug in de A16 over het Hollandsch Diep. Zo’n opkomende zon, mist nog over het water en een prachtig uitzicht. De ene kant de Biesbosch en aan de andere kant het Hollandsch Diep met al zijn bedrijvigheid. Er zijn weinig plekken in Nederland waar het uitzicht zo spectaculair en afwisselend is.

Er lag al een ontwerp voor de nieuwe HSL brug, gesitueerd vlak naast de bestaande spoorbrug aan de zijde van de verkeersbrug. Dit ontwerp bestond uit een ruim 7 m. hoge kokerligger, waar bovenop de treinen zouden gaan rijden. De onderkant van de brug lag gelijk aan de bestaande spoorbrug. Gevolg: wie in de trein zat, zag niets meer van het Hollandsch Diep en wie op de A16 reed zag niets meer van de Biesbos. Weg mooi uitzicht voor de komende 100 jaar. In het Tracé Besluit bleek wel de plaats van eventuele pijlers en onderkant van de brug strak vast te liggen, maar aan de bovenkant van de brug was geen beperking gesteld.

Na overleg met de ontwerpers kwamen zij tot de conclusie dat het ontwerp veel aan waarde zou winnen als er in de HSL brug een soort kattenrug kwam. Zo kon je vanaf de A16 nog steeds de oude trein brug zien liggen. Van uit de oude spoorbrug is de horizon niet bedorven, want je kijkt onder de HSL brug door en de nieuwe HSL brug biedt een prachtig ongehinderd panoramisch uitzicht naar beide kanten.

 

Na het succes van de Erasmus brug in Rotterdam, drong de vraag zich op "is er een alternatief concept denkbaar, dat minstens even goed is als het huidige ontwerp en qua prijs in de buurt komt en waar ondanks alle studies niet aan gedacht is".

Door de Rijksbouwmeester werden 3 internationaal gerenommeerde architecten bureaus uitgenodigd. Benthem Crauwel had als enige het idee van de kattenrug in de brug overgenomen. De pijlers waren, in de voor hun werk karakteristieke Y vorm en nagenoeg de gehele constructie in staal oogde daardoor veel lichter.

Het Spaanse ontwerp bestond uit een ruim 7 m. hoge vlakke kokerligger, die werd gecamoufleerd door een 25 m. hoog en 750 m. lang billboard, waarop beelden en boodschappen konden worden geprojecteerd.

HSL

De beoordelingscommissie was enthousiast en vond dit ontwerp "vernieuwend en uitdagend" en maakte het Spaanse ontwerp tot hun keuze.

De HSL organisatie was echter verre van gelukkig met deze keuze. Het scherm zou mogelijk na een aantal jaren al gedateerd zijn, een gevaar voor zowel trekvogels vormen en de aandacht afleiden van de automobilisten op de verkeersbrug. De oplossing kwam uit onverwachte hoek. Bij gesprekken met de Scheepvaart Inspectie bleek dat zij zeer grote bezwaren hadden, omdat de beelden op het scherm ’s avonds de scheepvaart zouden verblinden, bij de doorvaart tussen de pijlers. Dit was het doorslaggevende argument. De Rijksbouwmeester kreeg een escape en zo kon het Nederlandse ontwerp alsnog gerealiseerd worden.

Als u over de Moerdijk brug rijdt weet u nu hoe dit ontwerp tot stand kwam.


Terug
03-09-2015 Categorie: Utrecht en Noord-Holland